En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Att öka elevernas motivation

Förra veckan presenterades Öppna jämförelser för grundskolan. När jag nu summerar diskussionen efteråt kan jag konstatera att jag behöver skriva två blogginlägg. Ett första om elevenkäten, som är den största i sitt slag med 104 000 elever i årskurs fem och åtta. Och ett andra som handlar om  temat för årets rapport, nämligen SKL:s matematiksatsning som vi också kallar för en modell att utveckla svensk skola.

Medialt intresse för elevenkäten

Mycket av det mediala ljuset efter publiceringen av rapporten hamnade på elevenkäten. Det är roligt tycker jag.  Enkäten visar positiva resultat där över nio av tio elever känner sig trygga i skolan och upplever att de får hjälp och stöd av sina lärare. En verkligt bra grund för att förbättra resultaten.

Med anledning av resultatet blev Håkan Sörman inbjuden till Gomorron Sverige. Jag är glad för den positiva respons som vi har fått efter inslaget. Någon uttryckte det som att det kändes befriande att lyssna till en diskussion som lyfte fram något annat än den bild av kris som hängt tungt över skolan senaste månaderna.

Elevers motivation i blickfånget

Diskussionen handlade om elevers motivation och de sociala relationerna i skolan, särskilt hur man får till mötet mellan lärare och elev.  En fråga som Håkan menade alltför sällan syns i debatten. Jag håller med.

Gunilla Kapla, för- och grundskolechef i Malung-Sälen var också med. Malung-Sälen är en kommun som både har höga resultat på kunskapsindikatorerna och på elevenkäten. Gunilla talade om vikten av ett elevnära arbete och gav exempel på hur de systematiskt arbetar för att anpassa undervisningen för att motivera alla elever. De har en helhetssyn och Gunilla uttryckte det som att man ”behöver ta in eleverna”, det vill säga lyssna både på hur det går i skolan och hur de mår. Genom att arbeta formativt ökar elevernas egen förståelse för sin egen utveckling på ett annat sätt än bara genom prov.

Vuxna måste ha längre perspektiv

I studion fanns även Ylva Kurtén, skolpsykolog, som bekräftade att relationerna i skolan är viktiga om man ska kunna ska öka motivationen. Det handlar om att möta eleverna där de befinner sig. Att PISA visar att svenska elever har lite tålamod, kommenterade hon med att vi vuxna också måste stå för en del av uthålligheten, vara tålmodiga och ha ett lite längre perspektiv än de resultat som ligger precis framför näsan. Klokt sagt.

Viktigt att lyfta fram det som också är bra

Jag tycker att det blev en bra och nyanserad diskussion i inslaget. Det är viktigt att framhålla det som är positivt i svensk skola. Det låter nästan löjligt självklart  – särskilt i ett sammanhang när vi pratar om vad det är som påverkar motivation och inte.  Varför skulle lärare, rektorer och andra verksamma i skolan fungera annorlunda än elever? Vem blir motiverad om man bara får höra att allt är dåligt hela tiden?

Här kan du se inslaget i Gomorron Sverige i efterhand

PS För ett par dagar sedan presenterades en SIFO-undersökning som visar att föräldrar är positiva till skolan och att 76 procent av de som har barn i skolan tycker att barnen lär sig det som de behöver. När man frågar befolkningen i allmänhet är motsvarande siffra 28 procent! Vi har sett liknande resultat i tidigare undersökningar. De som bara ser skolan genom media har en helt annan bild är de som möter den på riktigt.

Mer information om Öppna jämförelser – Grundskola 2014

 

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: Bli först att kommentera
    Kategori: Elever
    Etiketter: ,

    Inga kommentarer på “Att öka elevernas motivation”

    skl logotyp