En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Även OECD avlivar myter

För ett par år sedan publicerade SKL den uppmärksammade rapporten ”Myter om skolan hindrar utveckling” . Nu vill flera aktörer nyansera debatten om skolan genom att göra samma sak. Det är bra!

Förra veckan läste jag först en artikel av OECD:s Andreas Schleicher. Mycket intressant.  Schleicher tar upp sju myter om de skolsystem som presterar bäst.  Vad sägs om myten ”Socioekonomiskt svaga studenter kommer alltid prestera svaga skolresultat” eller  ”Studieresultat är beroende av elevens talang”. Det är bra att OECD:s artikel får spridning. Både LO och Skolvärlden har skrivit om den om man vill läsa på svenska.

Häromdagen lyfte också Lärarutbildningsnämnden vid Göteborgs universitet fram myter om lärarutbildningen och läraryrket, till exempel  att få söker till utbildningen och att lärare inte trivs på jobbet.

Risk att missa de verkliga problemen

Det finns många myter om skolan, precis som det finns myter om vården och omsorgen. Det spelar nästan ingen roll hur mycket statistik och fakta som lyfts fram – myterna hänger fortfarande envist kvar. Kanske beror det på den allmänna bilden av skolan där specifika exempel tenderar att bli ”hela Sanningen”. Det allmänna debattläget är sällan heller till någon hjälp.

Det är klart att varken skolan eller debatten vinner på felaktiga föreställningar av verksamheten. Förutom att man fastnar i diskussioner om hur verkligheten ser ut, finns en risk att man helt enkelt missar de verkliga problemen och fattar beslut om fel insatser. Till exempel att man genomför en stor nationell reform när det egentligen är lokala lösningar som behövs.

Bättre debatt utan myter

Att avliva myter handlar inte om att blunda för de utmaningar som finns. Det handlar heller inte om att alltid tycka likadant. En debatt behöver självklart bygga på olika perspektiv och bilder. Men den blir både mer intressant och relevant om den bygger på korrekta antaganden.

Här kan du läsa min blogg från Almedalen då vår mytrapport presenterades.

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: Bli först att kommentera
    Kategori: Skolutveckling
    Etiketter: ,

    Inga kommentarer på “Även OECD avlivar myter”

    skl logotyp