En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Fritidshemmens dag – inte bara ballonger och glass

Igår firades fritidshemmens dag runt om i landet. Det är en chans att tillsammans markera fritidshemmens viktiga funktion och potential.  Och en ypperlig chans att ge fritidshemmen en positiv energikick. Det finns alltså en poäng med det tillfälle som just en egen ”dag” kan innebära – nämligen att allt ljus sätts på en fråga som behöver mer uppmärksamhet.

Fritidshemmet är viktigt – alla dagar

Att fritidshemmet har en viktig roll för barns lärande och utveckling behöver vi självklart vara medvetna om alla dagar – inte bara idag. Det finns flera bra tecken på att fritidshemmen tar en allt större plats i debatten om skolan och jag ser en ökad medvetenhet om de utmaningar som finns. På sociala medier kan man märka att det finns en viss frustration över att diskussionen om vad som görs inom fritidshemmen ofta stannar vid pyssel. Jag har faktiskt lånat dagens rubrik från en tweet av Hadar Nordin, en fritidspedagog,  som jag tycker sätter huvudet på spiken. Jag håller med om att vi borde tala mer om vad verksamheten kan ge och hur fritidshemmen kan främja måluppfyllelsen i läroplanen.

Inspireras av Årstaskolan

Nära samverkan mellan skola och fritidshem är därmed centralt. Fritidshemmen måste vara en självklar del av det systematiska kvalitetsarbetet. Det var också ett tydligt budskap från såväl SKL:s hearing den 14 februari som en hearing i Riksdagen om fritidshem den 8 maj.  Om man vill veta hur det kan gå till i praktiken kan man inspireras av Årstaskolan. De samlar skolans elever F-6:an och firar dagen under årets paroll för Fritidshemmens dag ”Kunskap i gemenskap”.

Om du missat vår hearing kan du både läsa och se deltagarnas presentationer i efterhand här. Håll också utkik efter Skolverkets nya allmänna råd om kvalitet inom fritidshemmen som kommer att publiceras inom kort. Vi hoppas att de blir ett bra verktyg och stöd för huvudmännen att förbättra och utveckla verksamheten.

Och så här resonerar fritidspedagogerna själva på sin utvecklingssida ”Nu lyfter vi fritids” om hur man kan öka kvaliteten i fritidshemmen och implementera läroplanen.

Avslutningsvis ska även fritidshemmens verksamhet bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det finns fortfarande allt för lite forskning, men i dagarna kan man höra forskare prata om fritidshem i Jönköping på det Nordiska symposiet. Läs till exempel Birgit Anderssons avhandling om fritidspedagogens yrkesroll, Umeå universitet. Birgit talade på vår hearing tillsammans med bland andra Malin Rohlin, Stockholms universitet och Björn Haglund, Göteborgs universitet.

Fritidshemmensdag_2014_Årstaskolan_foto_Fredrik_Carlsson

– Det är ett jättebra tema! Vi lär oss så himla mycket på fritids jämt. Det är dags att andra börjar fatta det nu, säger en elev från Årstaskolan som firade Fritidshemmets dag igår. Eleverna fick välja bland tio olika pedagogstyrda aktiviteter. De flesta ville prova allt! Stationerna hade sin utgångspunkt i årets tema, ”Kunskap i gemenskap”. T.ex. skapa konstverk tillsammans, utememory i lag, konstutställning, lär dig måla med kol, ”smaka, lukta, känn – använd dina sinnen” och Allsång på Årstaskolan.

 

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: 2
    Kategori: Fritidshem
    Etiketter:

    2 Kommentarer på “Fritidshemmens dag – inte bara ballonger och glass”

    1. 2014-05-14 09:36
      Skrivet av
      Anna Hallgren

      Vi har ett fritidshem på S:t Olofsskolan i Sundsvalls kommun som är en forskande skola. Vi bedriver fritidsverksamhetens processutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfaranhet. Fritidsverksamheten fokuserar på elevernas lärande. Vill ni veta mer så hör av er till mig. anna.hallgren@skola.sundsvall.se Vi finns på twitter @stolofsskolan Vilken bra blogg!

    2. 2014-05-14 12:36
      Skrivet av
      Per-Arne

      Hej Anna, tack för din kommentar! Vi hörs kanske av framöver!

    skl logotyp