En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Hur bemöter vi elever som agerar utmanande?

De senaste dagarna har media rapporterat om hur elever hålls nedtryckta av personal i skolan. Vi har tagit del av skakande berättelser som berör och upprör. De situationer som beskrivs är ett misslyckande för skolan. Och det känner även de som upplevt sig behöva använda tvingande metoder för att skydda den elev som agerar eller för att skydda de elever och vuxna som finns omkring.

Vi behöver veta mer om hur dessa situationer ser ut. Vad kan förebyggas genom bättre arbete och ytterligare kunskaper? Ibland kan det behövas flera vuxna runt eleverna och i undervisningssituationen. Det handlar om hur allas tid och kompetens kan användas på bästa sätt. Både för lärare och – inte minst – för andra yrkesgrupper på skolan som ofta står utan metoder hur man kan bemöta elever som agerar utmanande.

Men det handlar om något mer än konkreta situationer, det handlar om hur vi organiserar och ser på lärandet. SKL tar därför fram ett inspirationsmaterial för att stödja kommuner och skolor i att utveckla skolans lärmiljöer. Mycket talar för en förstärkt elevhälsa med ett tydligare uppdrag och fler professioner, tillgänglig för eleverna i skolan. Jag skulle gärna se en bred försöksverksamhet som provar ett arbetssätt, där vi kan göra tidiga insatser och bidra till en positiv utveckling för alla.

Bygg och förebygg med goda relationer

Skolans lärmiljöer ska präglas av goda relationer och positiva förväntningar. En bra dialog mellan elever och lärare, och mellan skola och vårdnadshavare som utgår från respekt och nyfikenhet är avgörande för att minska stress och undvika situationer som riskerar att leda till misslyckanden.

Vi vet att alla svårigheter uppstår i ett sammanhang, det är därför viktigt att följa upp elevens känslor och tankar och utifrån den informationen skapa en fungerande skolgång.

Ju tidigare både eleven och skolan lär sig om vilka situationer som fungerar eller skapar problem, desto färre svåra situationer kommer eleven och skolan hamna i längre fram. Men som sagt, det gäller också att kunna hantera de svåra akuta situationer som kan uppstå.

Per-Arne Andersson

Avdelningschef

 

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: 2
    Kategori: Elever Okategoriserade
    Etiketter:

    2 Kommentarer på “Hur bemöter vi elever som agerar utmanande?”

    1. 2016-09-30 23:45
      Skrivet av
      Linda-Marie Persson

      Hur ska man kunna lösa situationen när huvudmannen uttalar sig i SVTs inslag ”ibland måste man hålla fast elever för att lugna dom”

    2. 2016-09-30 20:55
      Skrivet av
      Per-Arne

      För mig handlar det om att situationen inte ska behöva uppstå. Hur vi arbetar och att vi känner till hur eleverna fungerar – där går det att göra mycket. Men jag tror många behöver stöd och kunskap i detta.

    skl logotyp