En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Missa inte Öppna jämförelser – Grundskola på tisdag 12 december!

Så här i adventstider räknar vi inte bara ner dagarna till jul, utan även till publiceringen av årets Öppna jämförelser – Grundskola. På tisdag den 12 december klockan 10 släpper vi årets rapport och kommenterar innehållet i en direktsändning på webben. Varmt välkommen att följa oss på skl.se!

Det sammanvägda resultatet, som ibland också benämns som SKL:s skolranking, presenteras från och med i år inte i själva rapporten. Uppgiften finns dock i databasen Kolada från publiceringsdagen. Då släpper vi också de modellberäknade värdena som beskriver resultat i årskurs 9 med hänsyn tagen till elevernas socioekonomiska bakgrund. Gå gärna in i Kolada redan nu och titta på de resultat som ligger ute och på de verktyg för analys som finns.

Vi kommer att fortsätta att ta fram det sammanvägda resultatet ytterligare en tid. Samtidigt arbetar vi med att utveckla nya sätt att mäta och analysera skolutveckling med grund i statistiken. Min bild är att kommunerna är redo att ta ett kliv vidare.

Olika bilder av utvecklingen

Öppna jämförelser – Grundskola 2017 fokuserar på kommunernas resultat för läsåret 2016/17. Precis som när Skolverket presenterade statistiken tidigare i höst framstår en relativt dyster bild av kunskapsutvecklingen med minskande andelar elever som uppnått kunskapskraven i alla ämnen i årskurs 6 och 9 respektive behörighet till gymnasieskolan. Än så länge finns inte en klar analys av orsakerna till detta tapp. I rapporten kommenterar jag läget samtidigt som vi också lyfter exempel på kommuner som visar en positiv resultatutveckling i olika avseenden.

Två aktuella internationella studier visar på en positiv utveckling för svenska elever. För en månad sedan skrev jag om svenska elevers fina resultat i den internationella studien ICCS, som belyser demokrati- och samhällsfrågor. Nu i veckan visade resultaten från senaste PIRLS att läsförmågan bland svenska fjärdeklassare markant förbättrats sedan förra mätningen. Den positiva utvecklingen märks både bland flickor och pojkar, och bland såväl hög- som lågpresterande elever. Resultaten ligger över genomsnittet för OECD och EU och i nivå med motsvarande resultat för svenska elever när studien genomfördes 2001. Den nya delstudien ePIRLS visar också att elevernas digitala läsförmåga är mycket god, till och med ännu bättre än läsningen på papper.

Ökad ojämlikhet en utmaning

I likhet med flertalet internationella studier av svenska elevers kunskapsutveckling visar även PIRLS att elevernas familjebakgrund spelar en stor roll för resultaten. Vi behöver en bred kraftsamling för att komma till rätta med skillnaderna i skolresultat som har med elevernas hemförhållanden att göra.

I Öppna jämförelser ser vi att det finns kommuner där eleverna har högre kunskapsresultat än förväntat med hänsyn till deras socioekonomiska bakgrund. En sådan kommun är Ödeshög. Följ webbsändningen på tisdag och se hur de arbetar för att nå bra kunskapsresultat och skapa arbetsro och trygghet i skolan.

Be Sociable, Share!

    Inga kommentarer på “Missa inte Öppna jämförelser – Grundskola på tisdag 12 december!”

    skl logotyp