En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Påståenden om lärarlöner väcker frågor

Helene Hellmark Knutsson och Gustav Fridolin ”läxar upp kommunerna om lärarlönerna” idag i SvD. Ministrarnas svepande uttalanden väcker både frågor och oro över regeringens syn på verkligheten.

Jag undrar till exempel vad Hellmark Knutsson menar när hon säger att ” jag hade kunnat tro att man som arbetsgivare hade tittat mer långsiktigt på hur man ska klara lärarförsörjningen.”  Tänk, så sent som förra veckan så publicerade Skolverket en redovisning av just – kommunernas rekryteringsstrategier  I sammanfattningen står bland annat att läsa – låt mig citera – ”i stort sett alla offentliga huvudmän har en rekryteringsstrategi”. Och att nästan alla huvudmän arbetar aktivt med att förbättra sitt rykte som en attraktiv arbetsgivare. Just den här redovisningen avgränsar sig i och för sig till lågstadiet, men ändå. I artikeln antyder ministern att kommunerna inte bryr sig om skolans kompetensförsörjning. Skolverket säger tvärtom. Hur ska det förstås?

Lärarnas löner har ökat markant senaste åren

De senaste åren har lärarnas löner varit prioriterade, både som följd av kommunernas medvetna satsningar och regeringens kompletterande statsbidrag. Statens bidrag omfattar tre miljarder per år och tillförs utöver de drygt 15 miljarder som kommunerna lagt på ökade lärarlöner bara de senaste fyra åren.

Regeringens ansvar

Jag blir också förvånad över frånvaron av diskussion om regeringens ansvar, till exempel för lärarutbildningen. Hur ser ministrarna till att dimensioneringen av lärarutbildningen motsvarar behoven? Inte minst i ljuset av att antalet elever i Sverige de senaste åren ökat markant, bland annat till följd att det stora antalet nyanlända elever.

Rekryteringsutmaningarna och vad de innebär att staten behöver göra beskrivs i SKL:s nya rapport Utbilda för framtidens välfärd.

Orimligt att lasta kommunerna för lärarnas besvikelse

Regering, fackliga organisationer och arbetsgivare var eniga om att lärarlönelyftet syftade till ökad differentiering av lönerna. När nu reformen skapar besvikelse och osämja i lärarkåren lastas ansvaret på kommunerna, såväl av ministrarna som av facken. Det är helt orimligt.

Huvudmännen har gjort ett hästjobb med lärarlönelyftet. Det skrev jag om redan i höstas när regeringen felaktigt kritiserade kommunerna för att lönepengarna skulle frysas inne. Kommentarerna i dagens artikel visar återigen brist på den tillit som är så viktig.

Statens satsningar behöver hänga ihop

Men på en punkt håller jag definitivt med ministern. Att vi behöver få ihop det lokala arbetet med skolutveckling och lönebildning med de satsningarna som staten gör. Det är just det som är den stora utmaningen. De statliga satsningarna är många, vilket på flera sätt såklart är bra.

Men det som oroar mig är att regeringen agerar och uttalar sig som om det inte händer något i kommunerna utan de satsningarna. Inget kunde vara mer fel. Lärare, skolledare och huvudmän sliter dagligen för att utveckla och förbättra skolan. Det är regeringen också medveten om. Åtminstone var det så det lät då de senaste PISA-resultaten kom i vintras, och där det visat sig att den svenska skolan vänt den negativa trenden uppåt. Då öste regeringen beröm över det hårda arbete som gjorts och görs i de svenska skolorna för att förbättra elevernas resultat.

Samverkan med huvudmännen vägen framåt

I min värld hänger ansvar och mandat ihop. Det handlar om att såväl stat som huvudman behöver ta ansvar för det som ligger inom deras eget område. När något blir problematiskt arbetar man tillsammans istället för att skylla på varandra. Min poäng är att ansvaret för en reform som Lärarlönelyftet eller en strategi för personalförsörjning inte enbart kan vara statens, huvudmännens eller den enskildas. Det är gemensamt. För att lyckas krävs samverkan och tillit till varandra. Det står högst upp på min önskelista just nu.

 

 

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: Bli först att kommentera
    Kategori: Lärare och yrket
    Etiketter:

    Inga kommentarer på “Påståenden om lärarlöner väcker frågor”

    skl logotyp