En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Rankning intressant, men det säger inte allt

Anders Linder skrev igår (tisdag 27/11)  i Svenska Dagbladet att Sverige hamnar på 21:a plats av 40 i en rankning av världens skolsystem av The Economist Intelligence Unit. Inte så smickrande. Analysen om hur länder får bra resultat ligger väl i linje med SKL:s analys, att bland annat fokusera på kvalitet framför resurser, att rekrytera duktiga studenter till läraryrket och samhällets inställning till lärande.

Samtidigt så säger inte en rankningslista allt. I till exempel kreativitetsstudien, som jag bloggade nyligen, ligger Sverige tvåa. Men jag kommer förstås att läsa studien när jag får chansen.

Länk till Linders text hittar du här.

 

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: 1
    Kategori: Uppföljning och resultat
    Etiketter: ,

    En kommentar på “Rankning intressant, men det säger inte allt”

    1. 2012-11-28 17:38
      Skrivet av
      Tomas Lundström

      Vad är det som säger att Sverige ska vara bland de bästa? Skulle svenskar ”av naturen” vara mer intelligenta än andra? Vilken märklig människosyn!

    skl logotyp