En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

SKL:s seminarium krossade myter om skolan

Bertil Östberg, Katrin Stjernfeldt Jammeh, Maria Stockhaus, Mimmi Garpebring och Anders Almgren diskuterar myter om skolan

Bertil Östberg, Katrin Stjernfeldt Jammeh, Maria Stockhaus, Mimmi Garpebring och Anders Almgren diskuterar myter om skolan

Behov av samsyn. Enighet. Långsiktighet. Ord  som allt oftare hörs i skoldebatten. Är det möjligt att nå dit?

I Almedalen inbjöd SKL idag till ett seminarium för att ta
ett steg mot ökad samsyn. Utgångspunkten för seminariet var att det finns många föreställningar om skolan. En del har fog för sig, en del är myter och en del behöver vi veta mer om. Tanken med seminariet var att se om panelen skulle kunna enas om dessa föreställningar.

Hur gick det då? Vilka myter krossades?

Jag tycker att det blev en intressant diskussion! Panelen var överens om att klasstorleken och barngrupperna i förskolan inte har ökat och att skolan får allt mer pengar.  Katrin Stjernfeldt Jammeh, konstaterade att resurstilldelningen till kommunerna var låg vid kommunaliseringen, men att resurserna har ökat sedan dess. Frågan är dock om de används resurserna på bästa sätt? Bertil Östberg ansåg att man bör satsa mer på kompetenshöjning av lärare än generella minskningar av klasser.

Det fanns också en bred enighet om att satsa på lärarnas löner, och Anders Almgren, LR, uppskattade SKL:s arbete med det nya avtalet.

För stora penseldrag i diskussionen om skolan

Ett generellt problem i debatten om skolan som jag verkligen skriver under på och som kom upp på semianriet var att vi ofta pratar om skolan som en och samma. Maria Stockhaus menade att vi i diskussionen drar med för stora penseldrag, vilket ger en förenklad bild. Vad som behövs för att göra resultaten bättre är olika saker i olika klasser, skolor och kommuner.

När paneldeltagarna själva fick ta upp sina favoritmyter som de ville avliva nämnde Mimmi Garpebring två stycken: elever vill visst lära sig och svenska skolan är ingen flumskola.

Panelen eniga om kollegialt lärande

Seminariet avslutades med att moderatorn frågade om vilka åtgärder som  på kort sikt skulle få resultat i skolan? Panelen var här eniga om att satsningar på kollegialt lärande där lärare jobbar närmare tillsammans och utgår från forskning är viktigt.

Det är en god förutsättning om vad som är myter och inte. Då kan vi ägna mer tid och kraft att diskutera hur vi kan gå vidare tillsammans.

Läs mer i SKL:s rapport och se seminariet i efterhand här.

Nu tar bloggen semester! Jag vill passa på att önska er en härlig sommar!

 

 

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: Bli först att kommentera
    Kategori: Skolutveckling

    Inga kommentarer på “SKL:s seminarium krossade myter om skolan”

    skl logotyp