En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Statens bidrag för skolan fördelas ojämnt

Statens bidrag för skolan fördelas ojämnt visar Skolverket i en ny rapport. Skolverket fångar problematiken med de riktade statsbidragen på ett träffsäkert sätt. Så här säger Skolverket till TT:

”Syftet är inte att alla kommuner ska delta i alla satsningar. Men villkoren sätter käppar i hjulen för en del,  enligt Johanna Freed, tillförordnad enhetschef vid Skolverket. Det handlar inte om ointresse eller okunskap. Huvudmännen känner till bidragen. Men det är ett problem om anledningar som medfinansiering eller osäkerhet om hur länge satsningens ska pågå, skapar hinder. Just villkoret att själv satsa pengar i ett projekt är det vanligaste hindret, enligt Skolverkets undersökning. Skolverket föreslår därför mindre detaljstyrning och mer dialog med kommunerna.”

Korrekt analys och bra förslag från Skolverket. Jag hoppas att regering och riksdag – nu med både Skolverkets och Riksrevisionens rapporter som underlag – snarast ser över utformningen av de riktade statsbidragen. De behöver nämligen både bli mer långsiktiga, flexibla och enkla att hantera.

Anna Ekström sa en klok sak på SKL:s Skolriksdag i april: ”Statsbidragen behöver bli mer av sjöar att ösa ur istället för strålar att fånga”. Jag kunde inte sagt det bättre själv.

SKL arrangerade ett seminarium om riktade statsbidrag på riksdagen nu i vår. Här kan du bland annat läsa om vad Lågstadielöftet konkret innebär för Sala kommun.

Be Sociable, Share!

    Författare:
    Kommentarer: Bli först att kommentera
    Kategori: Resurser och resursfördelning
    Etiketter:

    Inga kommentarer på “Statens bidrag för skolan fördelas ojämnt”

    skl logotyp