En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Svartmåla inte förskolan!

Ett stort bekymmer är att specifika problem i skolans värld ofta sägs vara generella problem. Nu verkar turen ha kommit till förskolan. Allt oftare hörs påståenden om att barngruppernas storlek som inte visar hela bilden och som aldrig lyfter fram vad som faktiskt är positivt. Det leder till en snedvriden bild av förskolan. Vem tjänar på det? Inte är det verksamheten, personalen eller barnen.

SKL:s VD skriver om detta i sin senaste krönika. Jag tycker den är så bra så jag klipper in hela krönikan här. Håll tillgodo!

”Svenska förskolan är världsledande

Det finns saker att reda ut efter att TT på eget vis tolkat ny statistik från Skolverket om barngrupperna i förskolan. Ett positivt pressmeddelande skrevs i helgen om till en skräckinjagande nyhet.

Enligt Skolverket går det nu fler barn än någonsin i förskolan – nästan en halv miljon. Trots att antalet barn har ökat med 10 000 jämfört med i fjol så är storleken på den genomsnittliga barngruppen oförändrad.

Ser vi tio år tillbaka är antalet barn i förskolan i dag nästan 150 000 (!) fler. Men inte heller under den tiden har snittstorleken på grupperna blivit större. Även personaltätheten har fortsatt att vara konstant. Snittgruppen har i dag 16,9 barn och det går 5,3 barn per personal.

Istället för att uppmärksamma detta skriver nyhetsbyrån att fler barn riskerar att fara illa och att allt fler ett- till treåringar går i grupper med över 17 barn.

Vad som inte nämns är att antalet småbarnsgrupper med färre än tio barn samtidigt ökar. Det blir också fel när vissa experter hävdar att just 17 barn är en ultimat gräns för god kvalitet. Varje förskola har sina unika förutsättningar. Barn har olika behov. Det är vanligt att personal och barn på en avdelning under dagen delar upp sig i mindre grupper – detta säger måttet inget om.

SKL förnekar inte att det finns verksamheter som brister. I de fallen måste kommunen vidta åtgärder så att alla barn får den omsorg och det lärande de ska ha. Samtidigt ser vi att grund- och gymnasieskolan efter många år av svartmålning nu har fått ett orättvist dåligt rykte. Låt nu inte förskolan svartmålas på samma sätt.

Den svenska förskolan är världsledande. Vi har stor andel utbildad personal, vår personaltäthet är hög och vårt pedagogiska arbete med barnen är eftersträvansvärt. När andra länder vill utveckla sina förskolor har de oss som förebild.

Håkan Sörman”

Länk till SKL:s sida där Håkan Sörmans krönika publicerades.

Be Sociable, Share!

    Inga kommentarer på “Svartmåla inte förskolan!”

    skl logotyp