En blogg från SKL

SKL:s skolblogg

Alla elever ska lyckas. Alla skolor ska vara bra skolor.

Vad är kvalitet?

Har precis kommit hem från Kvalitetsmässan i Göteborg. Jag tänker på kvalitet, ett ord som vi nu vänt ut och in på under tre dagar. Det är lätt att fastna i begreppen – kvalitet, processer, utveckling och system. Det mesta låter till slut likadant. Vi behöver konkreta exempel med kött och blod för att förstå vad kvalitet är.

Essunga, liksom Haninge kommun, medverkade på SIQ:s seminarium om en Synvända i skolan. Jag agerade moderator, om än något hes i halsen. Jag sammanfattar synvändan med en skola där man tar ansvar för resultaten och där man inte skyller på ”dåliga” elever. Här talar vi verkligen om kvalitet i praktiken!

Synvändan lär oss att kunskapsresultaten inte bara ger svar på hur eleverna lyckats eller misslyckats, utan är ett instrument för skolans analys av vad man behöver göra mer eller mindre av. Det är en skola där ingen lärare är tillräckligt bra på allt, alltid – utan en skola där lärare ständigt lär mer av varandra och av forskningen. Johanna Lundén uttryckte det som att ”stjäla” av andra, ”Learning by stealing”.

Min käpphäst, att arbetet måste genomsyra alla nivåer, politiken, förvaltningen, rektorerna och lärarna, kom också upp i diskussionen. Här krävs uthållighet och fokus.

Nu, när jag samlar ihop alla intryck, vill jag lägga till något jag hörde Mark Levengood säga på sitt seminarium om Livslångt lärande. Han slog ett slag för kreativitet och menade att man inte får bygga sådana fasta kvalitetssystem att det inte finns utrymme för kreativt tänkande. Vi får inte vara rädda för förändring och för att prova nya arbetssätt, för som han sa: ”Är man någorlunda vettig så lär man sig snabbt av sina misstag”. Det måste vara tillåtet att testa nytt, annars händer det aldrig något med Kvaliteten. Det gäller såväl skolledare som lärare och elever, tänker jag.

Be Sociable, Share!

    Inga kommentarer på “Vad är kvalitet?”

    skl logotyp